08 December 2014

FAKTA Sejarah: Untuk rakyat Sabah


SEDAR DARI PENIPUAN DAN PERMAINAN POLITIK!
31hb. Ogos 1957 upacara menurunkan bendera Union Jack, dan menaikkan BENDERA "Persekutuan Tanah Melayu" - BUKAN "Jalur Gemilang", kata Jalur Gemilang hanya muncul pada tahun 1997. Bendera Persekutuan Tanah Melayu pada waktu itu, jalur Merahnya hanya 6, Putih 5, dn pecahan Bintangnya 11. Rekabentuk bendera tersebut dikekalkan dengan menambah bilangan jalurnya dan bintang selepas Pembentukan Malaysia 1963.

Jadi.. jangan keliru, bendera yang dinaikkan pada waktu itu 31.8.1957 adalah bendera Persekutuan Tanah Melayu dan laungan "Merdeka" adalah semangat kemerdekaan bagi 'Bangsa-bangsa Melayu'.

....Salam Merdeka Tanah Semenanjung dn Salam Merdeka rakyat Sabah!
Kibarkan Bendera Sabah dan Jalur Gemilang.

MALAYSIA tidak pernah merdeka. Mengapa? Pernahkah Malaysia dijajah? TIDAK! Apa yang perlu disambut ialah Hari Malaysia (Malaysia Day) pada 16 September setiap tahun.

Bukankah dengan mengatakan Malaysia Merdeka, ia membawa erti seolah-olah Malaysia pernah dijajah oleh kuasa asing? Kalau betul Malaysia dijajah, siapakah yang menjajah Malaysia?

Setahu saya, hanya North Borneo (Sabah), Sarawak, Singapore dan Malaya sahaja yang dijajah oleh kuasa asing iaitu British. Pada 31 Ogos 1957 adalah hari kemerdekaan Malaya yang bebas daripada kuasa asing manakala Sabah merdeka pada 31 Ogos 1963.

Maka, jangan keliru akan perkara ini yang telah diputar belitkan oleh kerajaan Malaya kerana 'Malaysia' adalah nama yang dipersetujui oleh empat buah negara yang ingin membentuk negara bersekutu.

Walaupun sebelum itu, Malaya ingin mengunakan nama Melayu Raya dalam persekutuan ini (konsep yang dicuri daripada Indonesia yang berkeinginan untuk mewujudkan negara Indonesia Raya) tetapi tidak diterima oleh 3 buah negara kerana ia lebih mengambarkan Kemelayuan.

Maka, sedarlah akan hal ini. Kibarkan bendera Sabah dan bukan bendera Jalur Gemilang kerana jikalau anda sedari, itu adalah bendera penjajah!

Oleh itu, saya menyeru anda sekalian yang menggelarkan diri mereka 'Anak Sabah', 'Bangsa Sabah', 'Bangsa yang Merdeka dan Berdaulat' dan 'Bangsa yang Berani' untuk bersama-sama kibarkan bendera Sabah sebanyak yang mungkin di halaman rumah, kampung atau sekitar tempat tinggal anda untuk menghidupkan semangat Kemerdekaan yang telah diberikan kepada kita oleh pihak British pada 31 Ogos 1963.

Tarikh inilah yang mesti kita pertahankan walau apa cara sekalipun. Jangan cuba menafikan kenyataan ini kerana ini adalah fakta! Maka, mari kita bersama-sama menyambut hari Kemerdekaan kita. Kemerdekaan Negara Sabah (North Borneo) kerana kita sekali Merdeka, selamanya MERDEKA!

TAMBAHAN

Tanah Malaya mencapai kemerdekaan pada 31.8.1957

Negara Sarawak mencapai kemerdekaan dari pihak British pada 22.7.1963

Negara Sabah mencapai kemerdekaan dari pihak British pada 31.8.1963

Gambar ini membuktikannya.




"PERSEKUTUAN MALAYSIA"
dibentuk bersama pada tahun 16.9.1963



Nama "Jalur Gemilang"
Selama 47 tahun digelar Bendera Malaysia, pada kemerdekaan ke-40 pada 1997, namanya ditukar kepada Jalur Gemilang. Nama diusulkan pegawai dari Jabatan Muzium Negara dan Antikuiti, Redzuan Tamin dalam satu peraduan membabitkan pihak tertentu ini berjaya menewaskan 28 cadangan antaranya, Malaysia Raya, N.U.S.A, Mega Sakti, Saga Merah dan sebagainya.

Ilham untuk menamakan bendera Malaysia kepada Jalur Gemilang diusulkan Datuk Hashim Mat Dris. Cadangan berkenaan dikemukakan kepada mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pada 11 Julai 1995. Pada 1 Julai 1996, Urus setia menguruskan nama mengemukakan 75 cadangan berserta ulasan dan huraian. Tiga nama disenarai pendekkan iaitu Setia Perkasa, Seri Setia Perkasa dan Seri Setia Negara. Tiga nama ini bagaimanapun ditolak Jemaah Menteri ketika mesyuarat pada 11 September 1996. 28 nama lagi dicadangkan dan pada 2 Jun 1997, tiga nama dicalon mengikut keutamaan iaitu Jalur Gemilang, Jalur Nusa Gemilang dan Jalur Sinar Gemilang.

Nama bendera Malaysia telah diisytiharkan oleh Tun Mahathir bin Mohamad, Perdana Menteri pada malam 31 Ogos 1997 sempena Hari Kemerdekaan negara yang ke-40. Pengisytiharan Jalur Gemilang dilakukan pada jam 11.58 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

JALUR - menggambarkan Bendera Malaysia yang mempunyai 14 jalur merah dan putih. Oleh itu, lambang jalur pada Bendera Malaysia menggambarkan satu haluan yang lurus, hala tuju yang sama dan arah yang sama yang dianuti oleh rakyat negara ini dari Perlis hingga ke Sabah dalam menuju kegemilangan bangsa dan negara.

GEMILANG - bermaksud bercahaya, terang-benderang dan cemerlang. Oleh yang demikian Bendera Malaysia Jalur Gemilang memberi pengertian bahawa jalur atau bendera itu melambangkan kecemerlangan negara Malaysia dan rakyat Malaysia dalam mengharungi apa bidang kehidupan sekali pun sama ada di dalam atau di luar negara. Kesungguhan, kegigihan dan kesanggupan rakyat untuk menaikkan imej negara, sesungguhnya sentiasa mendapat petunjuk dan pedoman yang terang lagi jelas. (http://ms.wikipedia.org/wiki/Bendera_Malaysia

KRONOLOGI YANG MENJURUS KEPADA PEMBENTUKAN MALAYSIA
27 MEI 1961 - Tunku Abdul Rahman mengungkapkan cadangan Projek Malaysia dalam ucapannya di Singapura. 

JUN 1961 - Lawatan Muhibah Tunku Abdul Rahman ke Borneo Utara (Sabah) untuk memberi kefahaman terhadap Projek Malaysia.

9 OGOS 1961 - Borneo Front (Barisan Borneo) diwujudkan dengan diwakili oleh parti-parti politik Borneo seperti SUPP, Parti Rakyat Brunei, UNKO, SNAP, PASOK, Parti Negara Sarawak dan UP. Tujuannya adalah untuk mencabar cadangan Projek Malaysia.

NOVEMBER 1961 - Perundingan dilakukan di London.

JANUARI 1962 - Penubuhan Suruhanjaya Cobbold; Referendum dan syor-syor untuk memastikan hak-hak dan keistimewaan Borneo Utara (Sabah) dan Sarawak di mana 20-PERKARA untuk Borneo Utara (Sabah) dan 18-PERKARA untuk Sarawak di sediakan untuk tujuan ini.

21 JUN 1962 - Laporan Suruhanjaya Siasatan Cobbold selesai dibukukan dan diserahkan kepada Perdana Menteri British dan Perdana Menteri Tanah Melayu sebagai dokumen sulit.

23 JULAI 1962 -Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia (JPPM) dibentuk dengan diketuai oleh Donald Stephens bertujuan mengumpul maklumat, memberi penjelasan dan menyediakan mekanisme galakan dan menyediakan memorandum.

31 JULAI 1962 - Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC) dipersetujui dibentuk untuk membincangkan Laporan Suruhanjaya Cobbold.

13 & 14 JULAI 1962 - Donald Stephens memanggil wakil-wakil parti politik Borneo Utara untuk menggariskan perkara-perkara yang menjadi tuntutan MEMASTIKAN HAK DAN KEISTIMEWAAN ANAK NEGERI BORNEO UTARA TERJAMIN dalam cadangan pembentukan Malaysia; 14-PERKARA telah dikenal pasti dan seterusnya menjadi 20-PERKARA.

29 OGOS 1962 - 20-PERKARA telah dipersetujui dan ditandatangani di Singapura oleh wakil lima parti politik Borneo Utara (Sabah) iaitu UNKO, USNO, Pasok Momogun, Democratic Part (DP) dan United Party (UP).

12 & 26 SEPTEMBER 1962 - Majlis Perundangan Borneo Utara dan Sarawak bersetuju bergabung membentuk Malaysia DENGAN SYARAT 20-PERKARA DAN 18-PERKARA DITERIMA DAN DIHORMATI.

8 MAC 1963 - Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC) diterima oleh Majlis Negeri Sarawak.

18 MAC 1963 - Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC) diterima oleh Kerajaan Borneo Utara (Sabah) dan seterusnya diterima dalam Parlimen Tanah Melayu.

9 JULAI 1963 - Perjanjian Malaysia ditandatangani di London ( Brunei telah memilih untuk tidak menyertai dalam Pembentukan Malaysia ).

22 JULAI 1963 - SARAWAK DIBERI KEMERDEKAAN OLEH KERAJAAN BRITISH.

31 OGOS 1963 - BORNEO UTARA (SABAH) DIBERI KEMERDEKAAN OLEH KERAJAAN BRITISH.

16 SEMPTEMBER 1963 - PENGISYTIHARAN MALAYSIA DIBUAT DI JESELTON ( KOTA KINABALU )
http://nipuhawang-awis.blogspot.my/2015/11/semangat-85.html

0 comments :

Post a Comment

Sila Berikan Komen ATAU Sumbangan Artikel/Bahan Anda:-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...